ZOWO.NL Zoeken - Contact

Accijns verhoging waarom dat een slecht idee is voor de economie in Nederland

De politiek heeft besloten de accijnzen 2014 drastisch te verhogen. De accijns belasting op diesel lpg en alcohol worden verhoogt. Diesel accijns is verhoogt met 0,03 cent per liter. LPG accijns is verhoogt met 0,07 cent per liter. Alcohol accijns is verhoogt met 5,75 procent. Met name de diesel accijns verhoging is een slecht idee voor de Nederlandse economie.
Nu weet ik ook wel dat diesel uitstoot niet goed voor het milieu is. Maar veel nieuwe vrachtwagens worden al geleverd met een euro6 motor.







Met name de transport sector wordt getroffen door deze diesel accijns verhoging 2014. Deze branche had het toch al zo moeilijk om te concurreren met buur landen. Nu worden ze ook nog eens getroffen door een accijns verhoging op diesel.

Even een korte rekensom om het effect van een accijns verhoging aan te tonen.

Een vrachtwagen verstookt ongeveer zo 2000 liter per week. De accijns op diesel is verhoogd met met 0,03 cent per liter. Dat zou betekenen 2000 x 0,03 = 60 euro per week per vrachtwagen.

Stel dat een gemiddeld transport bedrijf 5 vrachtwagens heeft. Dat is dan 300 euro per week extra kosten door de accijns verhoging. Dat lijkt wel niet zo veel maar op jaarbasis is dat toch zo ruim 15000 euro.

Het transport bedrijf berekend die 15000 euro per jaar weer door op de klant en die berekend het op zijn beurt ook weer door op de consument. Zo wordt alles dus weer veel duurder. Wat weer slecht is voor de koopkracht.

Maar niet alleen de transport sector. Wat te denken van de horeca als iedereen water gaat drinken heeft accijns verhoging ook niet zo veel zin.







Maar ook boeren betreft trekkers. Dan gaan we bijvoorbeeld graan importeren in plaats van exporteren. Omdat de boer hier ook zijn diesel kosten doorberekend in zijn graan prijs.

Zo wordt dus alles duurder. Wat weer effect heeft op de koopkracht van de consument waardoor de overheid minder btw inkomsten krijgt.

En als gevolg dat in Nederland de brandstof bijna het duurst is van heel Europa. Vluchten veel transport bedrijven nu naar Bulgarije waar de brandstof veel goedkoper is. Waardoor de vrachtwagenchauffeurs hier weer zonder werk komen te zitten, en zo de overheid weer loonbelasting misloopt.

In mijn ogen schiet het dus niet echt op die accijns verhoging. Ik heb het al vaker gezegd de overheid kan veel beter lasten verminderen en meer bezuinigen op hun eigen organisatie. Het geld wat daarmee vrijkomt kan terug geïnvesteerd worden in economische groei.

Maar ja de beste stuur lui staan aan wal zeggen ze wel eens.


Geplaatst op: 19-02-2020 om 19:44:57 door: Zowo Redactie
REACTIES: (0)

Praat mee over dit onderwerp: Hier kun je vragen stellen een opmerking plaatsen of iets toevoegen.. Plaats als eerste een reactie op dit bericht.




Geef een reactie !

U kunt heel gemakkelijk reageren op dit bericht. Als u geen account heeft dan reageert u automatisch anoniem. Als u wilt reageren moet uw reactie wel aan de huisregels voldoen.



Gerelateerde artikelen.
Meer geldzaken rubrieken.



CONTACT - GEBRUIKSVOORWAARDEN - PRIVACY STATEMENT
Copyright © 2017 - 2024 Alle rechten voorbehouden.